Wywiad z twórcami gry Gris

Wywiad z twórcami gry Gris
Autor Ignacy Szczepański
Ignacy Szczepański18.09.2023 | 6 min.

Gry niezależne od lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród graczy. Ich niewielkie budżety rekompensowane są kreatywnością i innowacyjnością. Jednym z przykładów tego trendu jest hiszpańska produkcja Gris, która w ciągu kilku miesięcy od premiery w grudniu 2018 roku podbiła serca fanów na całym świecie. Gra łączy w sobie melancholijną oprawę audiowizualną, prosty i relaksujący gameplay oraz poruszającą fabułę dotykającą trudnych tematów. Wszystko to sprawiło, że zdobyła uznanie zarówno recenzentów, jak i graczy, a także liczne nagrody branżowe.

Twórcy gry Gris i jej geneza

Za Gris odpowiada niezależne hiszpańskie studio Nomada, założone w 2017 roku przez Adriána Cuevasa, Rogera Mendozy, Conrada Roseta, Alberto Martíneza oraz Joaquína Rodrígueza. Pomysłodawcą i dyrektorem kreatywnym gry był Conrad Roset, który chciał stworzyć coś osobistego i metaforycznego. Inspiracją były dla niego trudne chwile z przeszłości. W realizacji pomogli mu pozostali członkowie studia, tworząc zgrany i kreatywny zespół.

Prace nad Gris rozpoczęły się na początku 2017 roku. Twórcy postawili na ręcznie malowaną animację 2D utrzymaną w stylistyce impresjonistycznej. Chcieli nadać grze wyjątkowy, melancholijny klimat. Przy tworzeniu świata i bohaterki inspirowali się mitologią, sztuką i własnymi doświadczeniami. Premiera gry odbyła się 13 grudnia 2018 r. na PC i Nintendo Switch. Kilka miesięcy później trafiła także na iOS.

Główne założenia rozgrywki i mechaniki

Unikalna oprawa graficzna

Jednym z najmocniejszych punktów Gris jest jej wyjątkowa oprawa audiowizualna. Świat gry zachwyca swoim pięknem i melancholijnym nastrojem. Wszystkie elementy - animacje, lokacje, postacie - zostały ręcznie narysowane, a następnie podkolorowane. Dzięki temu gra wyróżnia się niepowtarzalnym stylem graficznym, który zachwycił krytyków i graczy.

Prosta mechanika rozgrywki

Choć Gris to gra platformowa, jej twórcy postawili przede wszystkim na zminimalizowanie elementów rozgrywki. Celem było stworzenie gry, która będzie przede wszystkim relaksującym doświadczeniem. Dlatego mechanika ogranicza się głównie do eksploracji melancholicznych lokacji, rozwiązywania prostych zagadek środowiskowych i unikania nielicznych przeciwników.

Emocjonalna fabuła

Mocną stroną Gris jest fabuła nawiązująca do trudnych tematów jak radzenie sobie z traumą, depresją czy utratą bliskich. Bohaterka przechodzi swoistą metaforyczną podróż, która ma jej pomóc uporać się z traumatycznymi przeżyciami. Gra nie tłumaczy wszystkiego wprost, pozostawiając pole do interpretacji. Dzięki temu porusza i angażuje emocjonalnie.

Główna bohaterka i świat przedstawiony

Charakterystyka głównej bohaterki

Główną bohaterką Gris jest tytułowa dziewczyna o imieniu Gris. Jest ona alegoryczną i metaforyczną postacią, reprezentującą ludzkie emocje i walkę z traumą. Jej charakterystycznym elementem jest czerwona sukienka, która w trakcie gry ulega transformacji. Gris nie posiada żadnych dialogów ani tekstu. Cała fabuła i charakter bohaterki przedstawione są za pomocą symboliki i metafor.

Mroczny, melancholijny klimat

Świat przedstawiony w Gris utrzymany jest w mrocznej, melancholijnej stylistyce. Kraina, przez którą podróżuje bohaterka, choć piękna, emanuje smutkiem i pustką. Niewiele w niej elementów radosnych czy optymistycznych. Ma to odzwierciedlać wewnętrzne rozterki Gris. Mroczna kolorystyka, opuszczone ruiny i brak innych postaci potęgują melancholijny nastrój.

Piękne lokacje i otoczenie

Mimo mrocznego klimatu, świat gry zachwyca swoim pięknem. Kraina, przez którą wędruje Gris, choć opuszczona, urzeka swoją urodą. Znajdziemy w niej malownicze lokacje - kwitnące ogrody, tajemnicze ruiny, ciemne jaskinie czy burzliwe morze. Dużą rolę odgrywa też ścieżka dźwiękowa, która wzmacnia nastrój i emoce towarzyszące rozgrywce.

Odbiór gry przez recenzentów i graczy

Zachwyt krytyków nad oprawą graficzną

Po premierze Gris zebrała bardzo pozytywne recenzje, zdobywając średnią ocen 83/100 na Metacritic. Krytycy chwalili przede wszystkim unikalną oprawę audiowizualną. Docenili ręcznie malowane elementy i melancholijny styl graficzny. Wielu uznało Gris za małe arcydzieło animacji 2D i jedną z najpiękniejszych gier w historii.

Docenienie prostej, relaksującej rozgrywki

Oprócz oprawy, recenzenci docenili też prosty, relaksujący gameplay, pozbawiony stresujących i wymagających elementów. Rozgrywka opiera się głównie na eksploracji, rozwiązywaniu zagadek i unikaniu nielicznych przeciwników. Dla wielu była ona wręcz terapeutycznym doświadczeniem. Chwalono też długość gry - około 4 godzin na pierwsze ukończenie.

Poruszenie graczy fabułą i przesłaniem

Pozytywnie oceniono także warstwę fabularną i emocjonalną Gris. Graczom podobało się przesłanie walki z traumą i utratą bliskich przekazane subtelnie za pomocą symboliki. Docenili artystyczny styl opowiadania historii bez słów, pozwalający na własną interpretację. Wielu przyznało, że gra głęboko ich poruszyła.

Nagrody i sukces komercyjny

Najważniejsze nagrody i wyróżnienia

Gris zebrała liczne nagrody i nominacje. Zdobyła m.in. statuetkę za najlepszą grę podczas Game Developers Choice Awards oraz nagrodę Seumas McNally Grand Prize. Otrzymała też wyróżnienia za artistic achievement na IGF Awards i audio na SXSW Gaming Awards. Łącznie zgarnęła ponad 20 nagród branżowych.

Duża popularność wśród graczy

Oprócz uznania krytyków, Gris cieszyła się też dużym zainteresowaniem graczy. W szczytowym momencie zgromadziła na platformie Steam blisko 10 tysięcy jednocześnie aktywnych użytkowników. Do końca 2018 roku sprzedała się w nakładzie ponad 100 tysięcy kopii, a do końca 2019 ponad 700 tysięcy. Jest to bardzo dobry wynik jak na niezależną produkcję.

Komercyjny sukces mimo niszowości

Pomimo niszowości i niedużego budżetu, Gris okazała się dużym komercyjnym sukcesem. Według szacunków w ciągu roku od premiery przyniosła zysk rzędu 5 milionów dolarów. Dla niewielkiego studia Nomada był to ogromny sukces finansowy. Popularność gry pokazała, że nawet nietypowe, artystyczne tytuły mogą liczyć na zainteresowanie graczy.

Wpływ Gris na świat gier indie

Inspiracja dla innych twórców

Sukces komercyjny i artystyczny Gris pokazał, że jest miejsce na rynku dla nietypowych, ambitnych produkcji niezależnych. Grę często wymienia się obok takich tytułów jak Limbo, Inside czy Journey, które ukształtowały świat indie. Jej styl stał się inspiracją dla wielu innych twórców poszukujących nowych środków wyrazu.

Ugruntowanie pozycji gier niezależnych

Gris pokazała, że gry niezależne mogą konkurować z dużymi produkcjami - zarówno pod względem jakości, jak i popularności. Tytuł ten ugruntował pozycję ambitnych, autorskich gier indie, które obok rozrywki dostarczają też głębszych doświadczeń. Udowodnił, że nie potrzeba ogromnego budżetu, aby stworzyć dzieło poruszające i zapadające w pamięć.

Nowe możliwości w przekazywaniu emocji

Gris pokazała też nowe możliwości w przekazywaniu emocji i opowiadaniu historii w grach wideo. Udowodniła, że nie trzeba opierać się na dialogach i cinamatikach - poruszającą opowieść można przedstawić za pomocą symboliki i metafor. Grauna długo pozostanie w pamięci jako tytuł, który poruszył serca graczy bez użycia słów.

Podsumowanie

Gris to tytuł, który pokazuje, że w świecie gier niezależnych drzemie ogromny, niewykorzystany potencjał. Produkcja hiszpańskiego studia Nomada udowodniła, że nawet niewielki zespół z niewielkim budżetem może stworzyć poruszające, wysoko oceniane arcydzieło. Wyjątkowa oprawa audiowizualna, prosta, relaksująca rozgrywka i poruszająca fabuła bez słów sprawiły, że Gris na długo pozostanie w pamięci i sercach graczy. Jej sukces pokazał, że jest miejsce na rynku dla ambitnych, artystycznych gier niezależnych. Tytuł ten na zawsze odmienił świat indie, otwierając nowe ścieżki dla kreatywnych projektów.

Najczęściej zadawane pytania

Gris zadebiutowała w grudniu 2018 roku na PC oraz Nintendo Switch. Kilka miesięcy później trafiła również na urządzenia mobilne z iOS.

Średni czas potrzebny na ukończenie gry to około 4 godziny. Do pełnego poznania wszystkich elementów i zakończenia fabuły potrzeba około 6-8 godzin.

Choć oprawa gry może wydawać się kierowana do młodszych odbiorców, tematyka gry jest dość poważna i mroczna. Z tego względu zaleca się ją raczej dla nastolatków i dorosłych.

Twórcy nie udostępnili dokładnych danych, ale szacuje się, że budżet produkcji wyniósł około 300-500 tysięcy dolarów. Jest to niewielki budżet, biorąc pod uwagę jakość gry.

W ciągu roku od premiery Gris sprzedała się w nakładzie ponad 700 tysięcy kopii. Jest to bardzo dobry wynik jak na niezależną produkcję tego typu.

5 Podobnych Artykułów:

  1. Czy warto kupić Nintendo Switch?
  2. The Elder Scrolls VI nadchodzi! Zobacz, co wiemy o kontynuacji TES
  3. Moero Crystal H - pierwsze wrażenia
  4. RDR2 poradnik | Jak przejść Red Dead Redemption 2? Porady i wskazówki
  5. Dragon Ball Z Budokai Tenkaichi 3 - Powrót kultowej bijatyki z Goku i przyjaciółmi
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ignacy Szczepański
Ignacy Szczepański

Hej, jestem graczem z pasją! Moje palce tańczą po klawiaturze, a oczy wciąż śledzą ekran. Na blogu dzielę się swoją miłością do gier, opisując fascynujące historie, analizując mechanikę rozgrywki i testując najnowsze tytuły. Odkrywam wirtualne światy w niebanalny sposób, byście mogli czerpać radość z moich gamingowych doświadczeń. Dołączcie do mnie na tej emocjonującej podróży!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

WywiadyWywiad z Super Rare Games (2020)

Super Rare Games to brytyjskie studio specjalizujące się w wydawaniu limitowanych edycji gier indie na Nintendo Switch. Ich starannie zaprojektowane kartridże to prawdziwe perełki dla kolekcjonerów. Przeczytaj o początkach, sukcesach i planach Super Rare Games.

WywiadyWywiad z Super Rare Games

Super Rare Games to wydawca limitowanych edycji najlepszych niezależnych gier na Nintendo Switch. Specjalizuje się w kolekcjonerskich wydaniach fizycznych z dodatkami w nakładach do kilku tysięcy egzemplarzy.