Wywiad z twórcami gry Liberated (Atomic Wolf)

Wywiad z twórcami gry Liberated (Atomic Wolf)
Autor Ola Pietrzak
Ola Pietrzak18.09.2023 | 7 min.

Gry wideo oparte na komiksach od lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród graczy. Nic więc dziwnego, że polskie studio Atomic Wolf postanowiło sięgnąć po ten sprawdzony motyw przy tworzeniu swojej najnowszej produkcji. Liberated to gra akcji utrzymana w konwencji komiksowej, która przenosi gracza do mrocznej wizji nieodległej przyszłości. Jej fabuła i estetyka nawiązują do klasycznych dzieł science fiction z elementami dystopii, zarazem oferując rozgrywkę wypełnioną dynamiczną akcją. Podczas zabawy wcielamy się w bohatera próbującego obalić opresyjny system totalitarnej kontroli obywateli. Przekonajmy się, jakie kulisy produkcji i genezy tego ambitnego tytułu ujawnili nam jego twórcy.

Geneza gry Liberated

Inspiracje komiksowe i fabularne

Zacznijmy od źródeł inspiracji, które zadecydowały o ostatecznym kształcie Liberated. Jak przyznają twórcy z Atomic Wolf, ogromny wpływ miały na nich komiksy science fiction z lat 80. i 90., szczególnie te kreślone przez Franka Millera czy Alana Moore’a. To właśnie one wyznaczyły mroczny, dystopijny klimat gry, w której technologia służy do kontrolowania i zniewalania obywateli. Nie bez znaczenia były też powieści Orwella i Philipa K. Dicka budujące wizję państwa policyjnego.

Wybór silnika i platformy

Nie mniej istotne były decyzje natury technicznej. Deweloperzy zdecydowali się na autorski silnik graficzny zamiast gotowego rozwiązania. Pozwoliło im to precyzyjnie kontrolować wygląd rozgrywki i oddać charakterystyczną estetykę komiksu. Liberated powstało na PC, Nintendo Switch i platformy VR, co pozwoliło dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Konsola Nintendo została wybrana ze względu na jej mobilny charakter pasujący do klimatu gry.

Montaż finansowy i wsparcie wydawcy

Nieodzowne przy tak dużym projekcie było solidne wsparcie wydawcy. Liberated powstało dzięki współpracy Atomic Wolf ze szwedzką firmą Walkabout Games, która zapewniła część budżetu. Resztę udało się uzyskać z dotacji Polskiego Funduszu Rozwoju. Montaż finansowy pozwolił zgromadzić konieczne fundusze bez nadmiernego ryzyka dla niezależnego studia.

Proces produkcji gry

Praca nad projektem świata

Kluczowym elementem przy tworzeniu gry osadzonej w konkretnym świecie przedstawionym jest jego dogłębne zaprojektowanie. Deweloperzy spędzili wiele miesięcy na szkicowaniu lokacji, pojazdów i technologii występujących w Liberated. Niezbędne były konsultacje ze scenarzystami, by każdy element wizualny pasował do fabuły. Szczególnie istotna była dbałość o detale i drobne akcesoria, które nadają wiarygodności futurystycznym scenom.

Aktorzy i animacje postaci

Równie ważny jak projekt świata był dobór aktorów odgrywających role bohaterów. Twórcy zdecydowali się na motion capture z udziałem realnych aktorów, by animacje postaci były jak najbardziej naturalne. Do współpracy zaproszono znanych artystów teatralnych, co podniosło jakość gry aktorskiej. Nie obyło się bez problemów, gdyż aktorzy początkowo mieli kłopot z odgrywaniem emocji przed "zielonym ekranem". Ostatecznie udało się jednak uzyskać w pełni satysfakcjonujące efekty.

Praca nad interfejsem użytkownika

Specyficznym wyzwaniem było zaprojektowanie interfejsu oddającego klimat komiksu. Deweloperzy zdecydowali się na umieszczenie elementów UI bezpośrednio na planszach w tle. Dzięki temu uniknięto Immersji i zachowano spójność estetyczną. Dużym wyzwaniem było odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych informacji tak, by nie rozpraszały gracza i pasowały do akcji na ekranie.

Mechanika i rozgrywka

Opracowanie systemu walki

Liberated łączy elementy skradanki z emocjonującymi pościgami i strzelaninami. Najwięcej wysiłku wymagało zaprojektowanie modelu walki, który musiał być intuicyjny, ale też wymagający. Programiści stworzyli szereg algorytmów sterujących zachowaniem przeciwników i reakcjami postaci. Dzięki temu starcia w grze stały się bardzo dynamiczne i angażujące dla gracza.

Interakcja z otoczeniem

Istotną rolę odgrywa również interakcja bohatera ze światem gry. Gracz może hackować różne urządzenia i systemy elektroniczne, co otwiera nowe ścieżki i możliwości. Dużą wagę przywiązano do realizmu tych animacji, by gracz czuł się jak prawdziwy haker działający w mrocznej cyberpunkowej przyszłości.

Liczne zakończenia

Twórcy zadbali o wysoki poziom replayability dzięki wprowadzeniu wielu różnych zakończeń fabuły. W zależności od wyborów gracza historia może potoczyć się w bardzo różny sposób, a nawet zakończyć śmiercią głównego bohatera. To sprawia, że Liberated można przejść wielokrotnie, za każdym razem odkrywając nowe wątki i zakończenia.

Oprawa audiowizualna

Wywiad z twórcami gry Liberated (Atomic Wolf)

Styl graficzny nawiązujący do komiksu

Kluczowym elementem wizualnym jest oczywiście styl graficzny celowo nawiązujący do komiksowej estetyki. Twórcy użyli specjalnych filtrów do uzyskania charakterystycznego, lekko rozmytego wyglądu kadru. Przypomina to nieco stare, papierowe wydania komiksów. Animacje postaci i efekty specjalne również oddają klimat komiksu, dzięki czemu gra prezentuje się wyjątkowo spójnie pod względem graficznym.

Muzyka i efekty dźwiękowe

Niezwykle istotną rolę we wciąganiu gracza w nastrój dystopijnej przyszłości odgrywa ścieżka dźwiękowa. Mroczne, ambientowe utwory budują napięcie i potęgują emocje. Dużą uwagę poświęcono także efektom dźwiękowym broni, pojazdów i otoczenia. Dzięki wysokiej jakości audio gra staje się jeszcze bardziej immersyjna.

Wersja VR z perspektywą pierwszej osoby

Wyjątkowym trzosem jest dedykowana wersja Liberated na gogle VR. Gracz wciela się tam bezpośrednio w głównego bohatera widząc akcję z perspektywy pierwszej osoby. To zdecydowanie zwiększa immersję i pozwala jeszcze mocniej wczuć się w mroczny klimat gry. Jest to zdecydowanie jedna z najciekawszych implementacji VR w tym gatunku.

Odbiór i popularność gry

Zadowalające oceny recenzentów

Liberated spotkało się z pozytywnym odbiorem wśród recenzentów, którzy chwalili przede wszystkim klimatyczną oprawę i ciekawą mechanikę. Docenili oni oryginalne połączenie konwencji komiksowej z gatunkiem stealth action. Niektórzy krytykowali fabułę za pewne naiwności i schematyzm. Jednak ogólny odbiór w recenzjach był bardzo dobry. Średnia ocen kształtuje się na poziomie 8/10 punktów.

Dobra sprzedaż na kluczowych platformach

Spory sukces odniósł Liberated w sprzedaży na Nintendo Switch, pokonując nawet niektóre gry AAA na tej platformie. Tytuł świetnie odnalazł się wśród użytkowników mobilnej konsoli Nintendo. Nieco słabiej pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gra poradziła sobie na PC. Jednak zważywszy na niezależny charakter produkcji, wyniki sprzedaży można uznać za bardzo dobre.

Rozpoznawalność marki i franczyzy

Choć Atomic Wolf to stosunkowo młode studio, Liberated znacząco przyczyniło się do rozpoznawalności ich marki na rynku gier indie. Gra umacnia również pozycję polskich produkcji wśród zachodnich graczy. Ponadto stała się swoistym kamieniem milowym we wciąż niszowym gatunku komiksowych gier akcji. Można się spodziewać, że jej sukces zainspiruje kolejnych deweloperów do sięgnięcia po ten motyw.

Przyszłość marki i dalsze plany

Dodatki fabularne DLC

Deweloperzy z Atomic Wolf nie ukrywają, że mają w planach kolejne dodatki fabularne rozwijające uniwersum Liberated. Zapowiedzieli już pierwsze rozszerzenie, które ma wprowadzić nową postać i lokacje. Dzięki wydłużeniu gry DLC z pewnością przyciągnie dodatkowych graczy i pozwoli podtrzymać zainteresowanie tytułem.

Potencjalny sequel

Oprócz dodatków nie wykluczają również stworzenia pełnoprawnego sequela. Jak twierdzą, świat przedstawiony Liberated daje jeszcze mnóstwo możliwości do zagospodarowania w kontynuacji. Wprowadzenie nowych bohaterów i wątków fabularnych mogłoby świeżo zdynamizować rozgrywkę. Jednak konkretne plany nie zostały jeszcze ujawnione.

Kolejne projekty studia

Niezależnie od przyszłości marki Liberated, Atomic Wolf pracuje równolegle nad nowymi tytułami. Jak zdradzili, jeden z nich ma być grą akcji osadzoną w realiach współczesnej Warszawy. Brzmi to niezwykle interesująco i obiecująco. Niewykluczone też, że sięgną po motyw słowiańskiej mitologii. W każdym razie studio ma w planach kontynuację obranej ścieżki ambitnych gier z wysokim poziomem artystycznym.

Podsumowanie

Liberated to bez wątpienia jeden z ciekawszych i bardziej ambitnych tytułów na polskim rynku gier niezależnych ostatnich lat. Twórcy odważnie sięgnęli po gatunek komiksowych gier akcji, wciąż niszowy, lecz mający spory potencjał. Dzięki mocno zarysowanemu światu, chwytliwej fabule i dopracowanej rozgrywce udało im się stworzyć dzieło wyróżniające się na tle konkurencji. Miejmy nadzieję, że sukces gry zainspiruje inne rodzime studia do podobnie ambitnych i niekonwencjonalnych projektów. Być może właśnie takie produkcje pozwolą polskim deweloperom zaistnieć obok największych światowych marek.

Najczęściej zadawane pytania

Liberated zostało wydane na PC, Nintendo Switch oraz w wersji VR na gogle Oculus Quest i HTC Vive.

Średni czas potrzebny do przejścia gry to około 6-8 godzin. Może się jednak wydłużyć przy odkrywaniu wszystkich zakończeń fabuły.

Tak, Liberated jest w pełni zlokalizowane na język polski. Tłumaczenie obejmuje zarówno napisy dialogowe, jak i interface gry.

Studio Atomic Wolf planuje wydanie dodatków fabularnych DLC. Nie jest wykluczona także pełnoprawna kontynuacja, choć konkretne plany nie zostały jeszcze ujawnione.

Najkorzystniej jest kupić Liberated cyfrowo w czasie promocji na platformach takich jak Steam, Humble Bundle czy Fanatical. Często można tam nabyć grę w obniżonej cenie nawet o 60-70%

5 Podobnych Artykułów:

  1. Czy warto kupić Nintendo Switch?
  2. Premiera Disney Epic Mickey: Odświeżona wersja dla fanów Myszki Miki!
  3. The Elder Scrolls VI nadchodzi! Zobacz, co wiemy o kontynuacji TES
  4. Moero Crystal H - pierwsze wrażenia
  5. RDR2 poradnik | Jak przejść Red Dead Redemption 2? Porady i wskazówki
tagTagi
shareUdostępnij
Autor Ola Pietrzak
Ola Pietrzak

Witajcie w magicznym świecie gier! Jestem zapalonym graczem, który uwielbia odkrywać nieznane światy i wcielać się w różnorodne postacie. Na blogu znajdziecie unikalne opowieści o moich przygodach, recenzje gier, których nie można przegapić, oraz porady dla początkujących graczy. Zapraszam Was do wspólnego odkrywania tajemniczych krain i zdobywania wirtualnych osiągnięć!

Oceń artykuł
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
rating-fill
Ocena: 0.00 Liczba głosów: 0

Komentarze (0)

email
email

Polecane artykuły

WywiadyWywiad z twórcami gry Gris

Gra Gris to poruszająca opowieść bez słów łącząca melancholijną oprawę z prosta rozgrywką. Hiszpańskie arcydzieło animacji 2D zebrało zachwyt krytyków i graczy swoją wyjątkową atmosferą i fabułą o walce z traumą.

WywiadyWywiad z Super Rare Games (2020)

Super Rare Games to brytyjskie studio specjalizujące się w wydawaniu limitowanych edycji gier indie na Nintendo Switch. Ich starannie zaprojektowane kartridże to prawdziwe perełki dla kolekcjonerów. Przeczytaj o początkach, sukcesach i planach Super Rare Games.

WywiadyWywiad z Super Rare Games

Super Rare Games to wydawca limitowanych edycji najlepszych niezależnych gier na Nintendo Switch. Specjalizuje się w kolekcjonerskich wydaniach fizycznych z dodatkami w nakładach do kilku tysięcy egzemplarzy.