Gry wideo oparte na komiksach od lat cieszą się niesłabnącą popularnością wśród graczy. Nic więc dziwnego, że polskie studio Atomic Wolf postanowiło sięgnąć po ten sprawdzony motyw przy tworzeniu swojej najnowszej produkcji. Liberated to gra akcji utrzymana w konwencji komiksowej, która przenosi gracza do mrocznej wizji nieodległej przyszłości. Jej fabuła i estetyka nawiązują do klasycznych dzieł science fiction z elementami dystopii, zarazem oferując rozgrywkę wypełnioną dynamiczną akcją. Podczas zabawy wcielamy się w bohatera próbującego obalić opresyjny system totalitarnej kontroli obywateli. Przekonajmy się, jakie kulisy produkcji i genezy tego ambitnego tytułu ujawnili nam jego twórcy.
Geneza gry Liberated
Inspiracje komiksowe i fabularne
Zacznijmy od źródeł inspiracji, które zadecydowały o ostatecznym kształcie Liberated. Jak przyznają twórcy z Atomic Wolf, ogromny wpływ miały na nich komiksy science fiction z lat 80. i 90., szczególnie te kreślone przez Franka Millera czy Alana Moore’a. To właśnie one wyznaczyły mroczny, dystopijny klimat gry, w której technologia służy do kontrolowania i zniewalania obywateli. Nie bez znaczenia były też powieści Orwella i Philipa K. Dicka budujące wizję państwa policyjnego.
Wybór silnika i platformy
Nie mniej istotne były decyzje natury technicznej. Deweloperzy zdecydowali się na autorski silnik graficzny zamiast gotowego rozwiązania. Pozwoliło im to precyzyjnie kontrolować wygląd rozgrywki i oddać charakterystyczną estetykę komiksu. Liberated powstało na PC, Nintendo Switch i platformy VR, co pozwoliło dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Konsola Nintendo została wybrana ze względu na jej mobilny charakter pasujący do klimatu gry.
Montaż finansowy i wsparcie wydawcy
Nieodzowne przy tak dużym projekcie było solidne wsparcie wydawcy. Liberated powstało dzięki współpracy Atomic Wolf ze szwedzką firmą Walkabout Games, która zapewniła część budżetu. Resztę udało się uzyskać z dotacji Polskiego Funduszu Rozwoju. Montaż finansowy pozwolił zgromadzić konieczne fundusze bez nadmiernego ryzyka dla niezależnego studia.
Proces produkcji gry
Praca nad projektem świata
Kluczowym elementem przy tworzeniu gry osadzonej w konkretnym świecie przedstawionym jest jego dogłębne zaprojektowanie. Deweloperzy spędzili wiele miesięcy na szkicowaniu lokacji, pojazdów i technologii występujących w Liberated. Niezbędne były konsultacje ze scenarzystami, by każdy element wizualny pasował do fabuły. Szczególnie istotna była dbałość o detale i drobne akcesoria, które nadają wiarygodności futurystycznym scenom.
Aktorzy i animacje postaci
Równie ważny jak projekt świata był dobór aktorów odgrywających role bohaterów. Twórcy zdecydowali się na motion capture z udziałem realnych aktorów, by animacje postaci były jak najbardziej naturalne. Do współpracy zaproszono znanych artystów teatralnych, co podniosło jakość gry aktorskiej. Nie obyło się bez problemów, gdyż aktorzy początkowo mieli kłopot z odgrywaniem emocji przed "zielonym ekranem". Ostatecznie udało się jednak uzyskać w pełni satysfakcjonujące efekty.
Praca nad interfejsem użytkownika
Specyficznym wyzwaniem było zaprojektowanie interfejsu oddającego klimat komiksu. Deweloperzy zdecydowali się na umieszczenie elementów UI bezpośrednio na planszach w tle. Dzięki temu uniknięto Immersji i zachowano spójność estetyczną. Dużym wyzwaniem było odpowiednie rozmieszczenie poszczególnych informacji tak, by nie rozpraszały gracza i pasowały do akcji na ekranie.
Mechanika i rozgrywka
Opracowanie systemu walki
Liberated łączy elementy skradanki z emocjonującymi pościgami i strzelaninami. Najwięcej wysiłku wymagało zaprojektowanie modelu walki, który musiał być intuicyjny, ale też wymagający. Programiści stworzyli szereg algorytmów sterujących zachowaniem przeciwników i reakcjami postaci. Dzięki temu starcia w grze stały się bardzo dynamiczne i angażujące dla gracza.
Interakcja z otoczeniem
Istotną rolę odgrywa również interakcja bohatera ze światem gry. Gracz może hackować różne urządzenia i systemy elektroniczne, co otwiera nowe ścieżki i możliwości. Dużą wagę przywiązano do realizmu tych animacji, by gracz czuł się jak prawdziwy haker działający w mrocznej cyberpunkowej przyszłości.
Liczne zakończenia
Twórcy zadbali o wysoki poziom replayability dzięki wprowadzeniu wielu różnych zakończeń fabuły. W zależności od wyborów gracza historia może potoczyć się w bardzo różny sposób, a nawet zakończyć śmiercią głównego bohatera. To sprawia, że Liberated można przejść wielokrotnie, za każdym razem odkrywając nowe wątki i zakończenia.
Oprawa audiowizualna
Styl graficzny nawiązujący do komiksu
Kluczowym elementem wizualnym jest oczywiście styl graficzny celowo nawiązujący do komiksowej estetyki. Twórcy użyli specjalnych filtrów do uzyskania charakterystycznego, lekko rozmytego wyglądu kadru. Przypomina to nieco stare, papierowe wydania komiksów. Animacje postaci i efekty specjalne również oddają klimat komiksu, dzięki czemu gra prezentuje się wyjątkowo spójnie pod względem graficznym.
Muzyka i efekty dźwiękowe
Niezwykle istotną rolę we wciąganiu gracza w nastrój dystopijnej przyszłości odgrywa ścieżka dźwiękowa. Mroczne, ambientowe utwory budują napięcie i potęgują emocje. Dużą uwagę poświęcono także efektom dźwiękowym broni, pojazdów i otoczenia. Dzięki wysokiej jakości audio gra staje się jeszcze bardziej immersyjna.
Wersja VR z perspektywą pierwszej osoby
Wyjątkowym trzosem jest dedykowana wersja Liberated na gogle VR. Gracz wciela się tam bezpośrednio w głównego bohatera widząc akcję z perspektywy pierwszej osoby. To zdecydowanie zwiększa immersję i pozwala jeszcze mocniej wczuć się w mroczny klimat gry. Jest to zdecydowanie jedna z najciekawszych implementacji VR w tym gatunku.
Odbiór i popularność gry
Zadowalające oceny recenzentów
Liberated spotkało się z pozytywnym odbiorem wśród recenzentów, którzy chwalili przede wszystkim klimatyczną oprawę i ciekawą mechanikę. Docenili oni oryginalne połączenie konwencji komiksowej z gatunkiem stealth action. Niektórzy krytykowali fabułę za pewne naiwności i schematyzm. Jednak ogólny odbiór w recenzjach był bardzo dobry. Średnia ocen kształtuje się na poziomie 8/10 punktów.
Dobra sprzedaż na kluczowych platformach
Spory sukces odniósł Liberated w sprzedaży na Nintendo Switch, pokonując nawet niektóre gry AAA na tej platformie. Tytuł świetnie odnalazł się wśród użytkowników mobilnej konsoli Nintendo. Nieco słabiej pod względem liczby sprzedanych egzemplarzy gra poradziła sobie na PC. Jednak zważywszy na niezależny charakter produkcji, wyniki sprzedaży można uznać za bardzo dobre.
Rozpoznawalność marki i franczyzy
Choć Atomic Wolf to stosunkowo młode studio, Liberated znacząco przyczyniło się do rozpoznawalności ich marki na rynku gier indie. Gra umacnia również pozycję polskich produkcji wśród zachodnich graczy. Ponadto stała się swoistym kamieniem milowym we wciąż niszowym gatunku komiksowych gier akcji. Można się spodziewać, że jej sukces zainspiruje kolejnych deweloperów do sięgnięcia po ten motyw.
Przyszłość marki i dalsze plany
Dodatki fabularne DLC
Deweloperzy z Atomic Wolf nie ukrywają, że mają w planach kolejne dodatki fabularne rozwijające uniwersum Liberated. Zapowiedzieli już pierwsze rozszerzenie, które ma wprowadzić nową postać i lokacje. Dzięki wydłużeniu gry DLC z pewnością przyciągnie dodatkowych graczy i pozwoli podtrzymać zainteresowanie tytułem.
Potencjalny sequel
Oprócz dodatków nie wykluczają również stworzenia pełnoprawnego sequela. Jak twierdzą, świat przedstawiony Liberated daje jeszcze mnóstwo możliwości do zagospodarowania w kontynuacji. Wprowadzenie nowych bohaterów i wątków fabularnych mogłoby świeżo zdynamizować rozgrywkę. Jednak konkretne plany nie zostały jeszcze ujawnione.
Kolejne projekty studia
Niezależnie od przyszłości marki Liberated, Atomic Wolf pracuje równolegle nad nowymi tytułami. Jak zdradzili, jeden z nich ma być grą akcji osadzoną w realiach współczesnej Warszawy. Brzmi to niezwykle interesująco i obiecująco. Niewykluczone też, że sięgną po motyw słowiańskiej mitologii. W każdym razie studio ma w planach kontynuację obranej ścieżki ambitnych gier z wysokim poziomem artystycznym.
Podsumowanie
Liberated to bez wątpienia jeden z ciekawszych i bardziej ambitnych tytułów na polskim rynku gier niezależnych ostatnich lat. Twórcy odważnie sięgnęli po gatunek komiksowych gier akcji, wciąż niszowy, lecz mający spory potencjał. Dzięki mocno zarysowanemu światu, chwytliwej fabule i dopracowanej rozgrywce udało im się stworzyć dzieło wyróżniające się na tle konkurencji. Miejmy nadzieję, że sukces gry zainspiruje inne rodzime studia do podobnie ambitnych i niekonwencjonalnych projektów. Być może właśnie takie produkcje pozwolą polskim deweloperom zaistnieć obok największych światowych marek.