"Chcemy, by każdy gracz wyniósł z GRIS coś unikalnego i osobistego"

Rozmowa z Conradem Rosetem, założycielem Nomada Studio i pomysłodawcą gry.

05-12-18 16:20

Są gry, gierki i giereczki. Ale czasami pojawiają się na rynku Gry - wyjątkowe produkcje, które są dopieszczone w każdym calu, które zachwycają i o których się mówi dużo i długo. I wszystko wskazuje na to, że GRIS będzie właśnie taką Grą.

GRIS to debiutanckie dzieło hiszpańskiego Nomada Studio. O ile samo studio jest nowe, o tyle jej założyciele mają wieloletnie doświadczenie w pracy z dużymi deweloperami (konkretnie Ubisoft i Square Enix) przy produkcjach 3xA. Gra opowiada o dziewczynie, która próbuje poradzić sobie z bolesnymi doświadczeniami z przeszłości. Jej podróż przez ból i smutek odzwierciedla jej sukienka, w której nasza protagonistka odnajdzie coraz to nowe możliwości poruszania się po pozbawionym kolorów świecie. Według twórców gra jest wolna od niebezpieczeństw i frustracji związanych z poziomem trudnościi. Zamiast tego skupia się na eksploracji dopracowanego świata.

Wystarczy rzut oka na screenshoty czy filmy z rozgrywki, by stwierdzić, że mamy tu do czynienia z grą, która zapowiada się na ciekawą i wyjątkową produkcję. Niesamowita oprawa graficzna, klimatyczna muzyka i to ciężkie do sprecyzowania “coś”, które czuć już chociażby przy samym oglądaniu 15-minutowego gameplay’u, utwierdza mnie tylko w przekonaniu, że odpalając ten tytuł gracz nie będzie po prostu grał w GRIS, ale będzie przeżywał tę grę.

Kiedy zainteresuję się jakąś grą jeszcze przed jej premierą, próbuję się skontaktować bezpośrednio z twórcami, by zdobyć więcej informacji na temat ich tytułu. W ten sposób dowiedziałem się na przykład, że soundtrack z GRIS będzie można kupić wraz z premierą gry. Udało mi również namówić twórców na mały wywiad. Na moje pytania odpowiedział jeden z założycieli Nomada Studio - Conrad Roset, który jest pomysłodawcą gry. Zapraszam do lektury.


Dziękuję za znalezienie dla mnie czasu. W szczególności, że jesteście na kilka dni przed wypuszczeniem swojej debiutanckiej gry. Możesz powiedzieć kilka słów na temat zespołu, który pracował nad GRIS?

Jasne. Studio Nomada założyły trzy osoby: Roger i Adrián, którzy mają wieloletnie doświaczenie przy produkcjach 3xA i pełnią w studiu rolę producentów, HR, itp. oraz Conrad (to ja!), który wywodzi się ze świata ilustracji i jest dyrektorem kreatywnym. Przez cały czas tworzenia gry pracowało z nami wiele osób począwszy od artystów, przez programistów, kończąc nawet na psychologu. Cieszymy się, że tak wiele osób z różnych dziedzin brało udział przy tworzeniu GRIS.

Jak długo pracowaliście nad grą?

Prace nad GRIS rozpoczęliśmy w 2016. Jednak pomysł na grę miałem w głowie już o wiele wcześniej.

Od jakiegoś czasu słyszy się dużo dobrego na temat GRIS. Jesteście zaskoczeniu takim pozytywnym szumem przed premierą gry?

Jesteśmy bardzo podekscytowani świetnym przyjęciem GRIS wśród osób, które miały okazję w nią pograć. Nie mogliśmy oczekiwać lepszej odpowiedzi!

Za każdym razem, kiedy gram w jakąś grę, zastanawiam się, co za nią stoi, dlaczego deweloper zdecydował się, że jego gra działa i wygląda właśnie w ten, a nie inny sposób. Jak to jest w przypadku GRIS? Co chcieliście przekazać graczowi?

Przede wszystkim chcemy, by każdy gracz wyniósł z grania w GRIS coś unikalnego i osobistego. Tak zaprojektowaliśmy grę, by była otwarta na interpretacje. Oczywiście, pozostawiliśmy w grze różne symbole i tropy, ale to gracz musi je znaleźć, powiązać ze sobą i zrozumieć tak, jak sam chce.

GRIS będzie dostępny na PC i Nintendo Switch. Dlaczego akurat wybraliście te platformy?

Chcemy dotrzeć z naszą grą do jak największej liczby graczy. Dlatego wybór PC jest oczywisty. A Switch po prostu pasuje do naszej gry, zarówno pod względem mechaniki jak i estetyki.

A co z PS4 i Xbox One?

Wszystko zależy od tego, jak zostanie odebrany nasz projekt, ale możemy wziąć pod uwagę wydanie naszej gry na te platformy. Nie możemy jednak nic obiecać.

Bardzo ciekawi mnie proces tworzenia portu GRIS na Switcha. Czy musieliście dokonywać jakiś zmian względem wersji PC-towej?

Nie ma jakiś znaczących zmian. Obydwie wersje są praktycznie takie same pod wieloma względami.

Możesz coś powiedzieć na temat aspektów technicznych wersji na Switcha, to znaczy w jakiej rozdzielczości będzie działał gra w zależności od trybu pracy konsoli?

Gra działa w 720p w trybie mobilnym i 1080p w docku z zachowaniem stałych 60 klatek na sekundę w obydwu trybach.

Czy GRIS będzie korzystała w jakiś sposób z dodatkowych funkcjonalności Switcha jak HD Rumble czy kontroler ruchowy?

Nie, nasza gra nie używa tych funkcji.

A planujecie je dodać w najbliższej przyszłości? Myślę, że wykorzystanie HD Rumble byłoby miłym dodatkiem do waszej gry.

Nie planujemy nic takiego dodawać. Wierzymy, że nie są to ani konieczne funkcje, które mogły by realizować naszą kreatywną wizję, ani takie które by w ogóle pasowały do naszej gry.

Rozumiem. W takim razie ostatnie pytanie z mojej storny - macie plany na wydanie pudełkowe GRIS?

Nie możemy nic takiego obiecać, ale jeżeli gra zostanie dobrze odebrana, to czemu by nie?

Jeszcze raz dziękuję za poświęcony mi czas. Mam nadzieję, że w przyszłym tygodniu Wasza gra pojawi się w Top 3 w Nintendo eShop.


GRIS zadebiutuje na PC-tach i Nintendo Switch 13 grudnia 2018 roku.

Tagi: gry nintendo switch wywiad

Przeczytaj również:




Blog Comments powered by Disqus.